2006-01-01

Nytt år - nya föresatser

Nyårsdag...

Så mycket förväntningar och förhoppningar det ordet innebär.

Vi slänger alltid ut julen nyårsdagen, jag vill inte börja det nya året med jultomtar som tittar på mig överallt, nej väck med dem, juldukar och allt annat som påminner om julen.
Dock får adventsstjärnorna vara kvar till trettonhelgen är över, men sen åker de också ner i sina lådor...

Idag börjar jag på en Nutrilettkur (igen) och det räknar jag med att hålla på med runt 6 mån.

Darling såg förskräckt ut när jag meddelade honom mitt beslut, han kommer väl ihåg hur det var 2004, när jag gjorde samma sak.

Då var det pulver som gällde i 6 mån, en lagad måltid/vecka unnande jag mig men inte mer.
Jag var t o m på en spa-vistelse och två semestrar och hade Nutrilett-påsarna med mig, och det gick jättebra.

Jag hoppas att jag kan samla ihop lika mycket psykisk styrka som förra gången, för det ÄR jobbigt, det kan inte förnekas.
Det jobbiga ligger inte i att dricka det förbaskade pulvret, för det vänjer man sig ganska fort vid, nej det jobbiga ligger för mig i, att missa hela det sociala livet som finns runt omkring ätandet, att inte kunna slinka in på en restaurang och äta något gott om man är på stan, att bara kunna dricka kaffe när man är och fikar med kompisar, att alltid se till att man antingen kommer hem ca 3 timmar efter man har tagit en påse, eller att komma ihåg att ta vatten, pulver och skakaren med sig, så att man kan tillaga sin delikata måltid om man vet att man inte kan komma hem i tid för att dricka.

Varje påse innehåller ca 111 kcl och som kvinna ska du äta 5 påsar/dag. Det kan låta lite, att bara äta 555 kcl/dag, men faktum är, att man inte blir hungrig, det har t o m förekomit att jag inte har ätit mer än 3 påsar/dag, men det är inget att rekommendera precis. Man blir väldigt matt och svimningsbenägen när blodsockret sjunker.

Jag vet att man inte ska gå på pulver så här länge, men jag gör det under överseende av dietist på sjukhuset, så det är ingen fara...det är så att min kropp reagerar inte på vanliga dieter, viktväktarna eller GI, jag går helt enkelt upp ändå...

Tillägg till ovan:
svarar alla som har varit snälla att kommentera det jag skrev här ovan:

jag skulle ju givetvis har skrivit följande också, slarvig av mig...*ler*

Jag har (som alla överviktiga) följt all världens bantningskurer tidigare, men när jag fick reumatisk värk så blev jag remitterad till överviktsenheten på endokrinologen på sjukhuset här i stan.
Jag började gå hos en dietist och åt enl tallriksmetoden och det första året gick jag ner som jag skulle, sen stod jag still i två år.
Det togs en förfärlig massa prover, men allt såg bra ut.
Varken dietisten eller läkaran kunde förklara vad det var som hände, så de föreslog att jag skulle gå på pulver för att se om jag kunde få igång min viktnedgång igen.
Det lyckades och jag gick ner 32 kg på 6 mån.
När jag började att äta igen, så gick jag upp 4 kg ungefär, vilket är normalt när kroppen får mat och vätska i sig igen.
Jag höll vikten tills jag gick in i väggen, då började jag äta som "vanliga människor" eftersom jag bara orkade föra ett krig åt gången.
Följden att detta blev att jag gick upp i vikt givetvis.
När jag började må bättre så tog jag tag i vikten igen, och åt ca 1300 kcl/dag, men gick ändå upp.
Jag har en superdiciplin, så det är inte det som felar, jag styrketränar/konditionstränar 3 ggr/v, cyklar och/eller promenerar varje dag, och både dietisten, läkarna och min tränare säger att jag skulle gå ner i vikt med det kaloriintaget och den fysiska träningen som jag utför...men min kropp lyssnar inte på dem, utan går upp ändå.
Därför har jag tillsammans med dietisten kommit fram till att jag ska gå på pulver tills jag kommer ner i xx kg, och sen ska jag föra en superduperkontroll på vad jag äter, så att vi (eller rättare sagt hon) kan komma fram till vid vilket kaloriintag jag börjar att gå upp.
Så nej, jag späker mig inte för att jag tycker att det är ett enkelt sätt att gå ner i vikt, jag har järnkoll på vad jag äter och hur jag rör mig, men min kropp fungerar helt enkelt inte enl tabeller och kurvor.
Ingen hade varit gladare än jag, om jag kunnat anmäla mig till viktväktarna och ätit enl deras metod, men jag går upp i vikt då.
Inte ens min viktväktarkonsulent kunde begripa det, jag skrev minutiöst upp vad jag åt under två veckor och detta kördes i deras datorer, och svaret de fick ut var att jag skulle gå ner mellan 1,0 - 1,5 kg/v, men det gjorde jag inte, så konsulenten sa, att jag gärna fick gå kvar hos dem, men det var utkastade pengar, för min kropp reagerar inte som den ska...*suck*...berätta nåt mer som jag inte vet, tänkte jag...

Ja,ja, jag har gråtit hinkvis med tårar över detta, men jag har insett att så här ÄR det och detta är vad jag har att kämpa med.
Jag har i alla fall turen att ha fått komma till en dietist som gör allt hon kan för att hjälpa mig, och det är guld värt bara det..*ler*

13 kommentarer:

Anonym sa...

Men du... är det inte bättre att skita i de där påsarna och försöka få upp ämnesomsättningen istället? Hoppas du inte tar illa vid dig, jag är bara mycket, mycket tveksam till att ersätta riktigt mat med pulver/soppor. Att leva på drygt 500 kcal/dag leder väl bara till att kroppen ställer in sig på svält. Och när du väl börjar äta riktig mat, med mer än 500 kcal, så går man bara upp igen!

Ta väl hand om din kropp- du har bara en! Kramar på dig!

Anonym sa...

Hej Milda,

gör det något om jag kommenterar den där bantningen...? Jag tror inte på att göra på det viset, jag tappade åtta kilo på att INTE banta mer. Det är blandningen av mat som får det att fungera, inte späkningar, som ju också är så psykiskt påfrestande. Du ska gå ner i vikt (om du nu behöver det), INTE straffa dig själv! Man behöver bli så där rejält saligt mätt på en riktig lagad måltid (gärna med dessert) en gång om dagen. Så där NÖJD, du vet. Ät en normal frukost, en hård macka och en banan vid tiosnåret, lunch, en bulle till fikat, middag. Och rör på dig, dvs gå i lite trappor och promenera och dansa, det räcker. Du får igång ämnesomsättningen!

Förlåt, det blev en lång kommentar!

Bloggblad sa...

Jag har samlat på mig sisådär 15 kg för mycket, men vägrar banta. Däremot satsar jag hårt på rotfrukter och grönsaker och motion. Risken för jojo-bantning är alltför stor med späkning.
Jag var vegetarian och hälsokostare i många år, och då höll jag låg vikt hela tiden - det är jag lite för lat för nu - vill inte laga mat dubbelt.
I övrigt skyller jag på hormonerna, för så mycket som jag motionerar borde jag se ut som en vinthund.

Anonym sa...

God fortsättning på det nya året!
Och jag håller tummarna för att du uppnår dina mål!

*kram*
M

Anonym sa...

.......Nu har jag läst ditt tillägg, det låter ju otroligt konstigt! Samlar du på dig vatten i kroppen? Något måste ju orsaka vikten, om du äter så lite som du gör (1 300 kcal är alldeles för lite för att man ska få i sig vad kroppen behöver).

Mildamakter sa...

mocca: tack det samma :o)

ab: ja, lite märkligt är det, och ja, jag samlar på mig vatten, men det försvinner i regel på en eller två dagar...

Anonym sa...

Gråt inte mera. Gör det som funkar för dig och se om du får lite ork kvar till att göra sånt som är roligt också som inte handlar om mat. en liten virkning eller en sudoku eller en cd-bok eller åka pulka?

Ta en dag i taget och jag håller tummarna för dig. Varje dag är en ny dag och varje kväll är en seger eller en ny läxa. Ta det lite mindre allvarligt så ska du se att du 'lyckas' lite bättre...

Stor Nyårskram!!!

Du fixar det, en dag åt gången och om du snubblar så är det bara en snubbling och inte jordens undergång. Heja, heja, du är bäst!!!

Viktoria sa...

Det är rätt olika (orättvist?) hur svårt/lätt man har att gå ner i vikt. Skönt att du har bra stöd från din dietist för det behöver du när du ska börja äta mat sen.

Mildamakter sa...

tantmonica: gulle dig :o)

Viktoria: Ja, min dietist är en klippa, hon har varit till ovärderligt stöd för mig under de här åren, ochjag har lärt mig massor av henne.
Jag har haft tur här i livet som har träffat på R (dietisten) och L (personalkonsulenten),utan dem hade mitt liv varit betydligt mycket tuffare :o)

popsan sa...

Hoppas at det funkar för dig med påsarna. Provade nutrilett en gång men fick uppstötningar. Jag tycker att du ska göra det som känns bra och rätt för dig. Själv kommer jag att köra proteiner med sallad och kolhydraterna får frukten stå för.
Tack för inlägget och gott nytt år
Popsan.

Mildamakter sa...

bambi: yep...det finns nog ingenting som jag inte provat..tyvärr ;o)

dixi sa...

Önskar dig lycka till och lyssna på din magkänsla,den brukar ha rätt;)

Mildamakter sa...

andromeda: tack..ja magen, den är bra den...ju äldre jag blir ju mer litar och lyssar jag på min(a)
mag(ar)*s*