2006-01-28

Utflykt

Idag har vi varit på utflykt...till Ystad...minsann.

Tidigare låg det en affär här i Malmö, som sålde bl a Lena Linderholms keramikgrejor och tyger, och i denna affär sålde de även världens godaste salladskrydda.

Jag använde den till nästan allt och bara älskade den, men så när jag skulle fylla på förrådet i våras och kom till affären, så visade det sig att det hade slagit igen och flyttat till Ystad.

Så jädrans onödigt!

Köra 10 mil t o r för en burk kryddor var lite i maffigaste laget tyckte snåla jag, så jag var väldigt restriktiv med den krydda som jag hade kvar, och idag var det bara smulor kvar, så jag tyckte att vi trots allt, skulle ge oss ut på en utflykt och det tyckte Darling var en bra idé, så vi ställde kosan söderut och lyckades hitta fram till affären och jag fick köpt mina kryddburkar!
Det gäller ju att bunkra när man har tillfälle :o)

På vägen hem till Malmö, så passade vi på att fika hos Darlings bror, som bor nere på sydkusten, så vi gjorde s a s två flugor på smällen.

Nu har vi precis ätit mexikansk pannkaka och delat en flaska rödvin, så nu känns livet bara sååå härligt ;o) ... även om det är en vecka tills jag får äta nästa gång.

Kan meddela att jag har gått ner 8,4 kg sen nyårsdagen, så det rör på sig, även om det går långsamt nu

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jo, favoritkryddor är GULD värt! Jag hade nog åxå kört en extra sväng för att "komma" åt dom!
Grattis till tappade kilon!

Mildamakter sa...

rita: tack så mycket, varje hg som försvinner är ren och skär vinst ;o)

Mildamakter sa...

bambi: kryddan heter Cannamela per bruschetta, och innehåller (om jag tolkar italienskan rätt *s*) salt, vitlök, svartpeppar och peperonico, vad nu det kan vara, feferoni kanske?

Mexpannkakan:
4 morötter
1 purjolök
1 blomkålshuvud
1 palsternacka
140 g bacon
3 ägg
8 dl mjölk
4 dl vetemjöl
1 msk texmexkrydda
0,5 tsk salt

1. Skala och skär morötter i korta stavar
2. Skölj, ansa och skär blomkålhuvudet i buketter
3. Skala och strimla purjolök och palsternackan
4. Strimla bacon och fräs det knaprigt i sitt eget fett
5. Lägg ner det gröna och låt det fräsa med några minuter
6. Fördela baconfräset i en stor ugnssäker form eller långpanna
7. Vispa samman ägg, mjölk, mjöl och kryddor. Häll smeten över grönsakerna och bacon.
8. Grädda i ca 30 minuter på 225o. Låt stå några minuter och servera sedan med tomat- och löksallad samt bröd.

Detta är grundreceptet.

Jag tog hälften blomkål och hälften broccoli, jag tog rökt skinka i st f bacon, och till sist, jag tog hälften grahamsmjöl och hälften vetemjöl.

Jag serverade detta med taccosås medium (på burk från ICA) och en sallad bestående av tomater, rödlök och gröna bönor.

Anonym sa...

Keep up the good work :) du är grym! :)

Mildamakter sa...

mocca: åh nej, det är jag inte...men jag är rysligt envis när jag sätter den sidan till :o)

bamib: gör gärna det - det var gott!

dixi sa...

*s* välkommen till Ystad!
och jag var i Malmö...minnsan, så kanske mötter vi på vägen hit och dit :)

Mildamakter sa...

andromeda: då kunde du ju tagit med dig kryddorna till Malmö...juuuu ;o), fast då hade jag inte kommit till Ystad, och där hade jag aldrig varit på vintern tidigare. Ystad är för mig en sommarstad.

dixi sa...

nästa gång mildamakter, nästa gång *s*