2006-01-03

Recept

Bambi ville ha receptet på soppan jag bloggade om tidigare.

Det finns inget recept, det är ett sånt där "hönsaklönsrecept", dvs man tager vad man haver, men till soppan så använde jag: (mängder och sånt har jag ingen aning om, det får du prova dig fram med *s*)....jag har en sk mandolin som jag använder dagligen till att strimla grönsaker med, kanonbra grej, och väl värd varenda krona!

Oxfärs
strimlad vitkål
strimlad potatis
strimlade morötter
krossade (burk)tomater
vitlök (finhackad)
tärnad squash
gul lök
lite torkade trattkantareller
fond på flaska (viltfond med kantarellsmak)
vatten
kryddor efter tycke och smak

Bryn köttfärsen så den blir smulig, häll den i en gryta och tillsätt allt utom squash och låt det småputtra i...ja 30 min kanske...mot slutet tillsätter man squashen och smakar av om det behövs kryddas mer.

Till detta serveras ost/skinmuffins (och dem har jag recept på, men jag har modifierat det lite, jag har inte torkade tomater eller basilika i, för det uppskattas inte i det här hushållet *s*, utan jag tar lite oregano istället...

Ost/skinkmuffins,
175 -200 grader

5 dl vetemjöl, ca 300 g
1 msk bakpulver
1 msk torkad basilika
2 dl riven, lagrad ost
½ dl soltorkade tomater
ca 75 gr rökt skinka eller kassler
4 msk olivolja
1 ägg
3 dl mjölk

Blanda ihop till en smet och fördela i formarna.
Grädda mitt i ugnen ca 25 minuter

Och sen till sist var det karrén jag lagade idag ja...

Jag brynte en karré (med ben), kryddade med salt, peppar och torkad ingefära och la den sen i en stekgryta (röd och fin...minsann...grytan alltså *s*) och fyllde på med vatten och färdig fond från flaska (köttfond) plus en skivad gul lök och en ganska stor morot i småbitar.
Sen la jag en delad kanelstång, några kryddnejlikor, lagerblad, rosmarin, kryddpepparkorn och några krossade enbär) i en tekula (bästa sättet att använda en tekula på enl mitt förmenande, du slipper jaga kryddor i såsen sen!) och la detta i buljongen, sen fick detta pluttra på ganska låg temperatur till köttet var klart, dvs tills benen släppte utan några problem.

Till såsen använde jag en stavmixer så att grönsakerna finfördelades och sen gjorde jag en redning på Maizenamjöl och kryddade upp den....la i några skedar av röd vinbärsgelé för att få en brytning.

Ja det var nog allt, jag lagade allt på gehör, så du får prova dig fram hur du vill ha det, men i stora drag var det så här jag gjorde :o)

3 kommentarer:

Mildamakter sa...

bambi:
Det är en behändig manick som man strimlar framför allt grönsaker med, med den duger till ost och frukt också...begriper inte hur jag klarade mig utan en sån i så många år.
Liten och bekväm, tar ingen plats alls.
Jag har varit på jakt efter en sån länge, och köpt diverse billgt
sk-t, men aldrig trivts med dem, men så kom jag in på Verner & Verner (en affär som är ett eldorado för matlagningsglada) och började prata med hon som jobbade där. Jag sa att jag ville ha en mandolin som fungerade, som inte kostade tusentals kronor och som var lättskött.
Hon plockar då fram en ljusgrön...fuuuul plastbit och sa att hon själv har den här och den är kanonbra och kostar bara 550:-.
Jag höll på att hoppa av prästbetyget...550:- för den fuuuula plastbiten...nå vaj näver att jag betalade så mycket för den...men som du väl redan har gissat så slutade det med att jag köpte den, och det har jag aldrig ångrat. Det som framför allt är bra med den här är, att jag kan ta loss och få alla ...(åh vad heter det....skärbitar heter det INTE, men du vet vad jag menar... eller?) vassa delar vässade, så jag kan använda dem igen.
På de billigare manodliner jag tidigare köpt, satt dessa fast och alltsåledes var mackapären oanvändbar när eggen hade blivit slö...milda makter så långrandig jag blev här nu då...men är det så att du trots detta inte begriper vad jag menar, så hoa till, så tar jag en bild på den fuuuuuula... :o)

Malin sa...

Precis så gör jag med när jag lagar soppa...
Kollar vad som finns hemma och så andvänder jag det..
Brukar bli jätte gott...
Sist gjorde jag med falukorv och det blev hur konstigt det än låter super smaskens...

Mildamakter sa...

Neonglitter: hoppas att du gillar dem, de är kanon att ha som utflyktsbullar förresten...;o)

bambi: jag har lagt upp en bild nu, och JA, detn heeeeeter mandolin, tror du att jag skulle våga att med dig skämta aprillo??..*flinar*