2006-01-16

Tomater

Jag har varit och handlat, och skulle köpa tomater, men jag avstod.

Det ser inte kul ut med tomater som är stenhårda och dessutom mer oreanga än röda, och inte smakar de nåt vidare heller.

Tacka vet jag Orelunds tomater http://www.orelund.se/.

Vi har tillbringat de två senaste somrarna på Österlen, och då blir det många besök på det här superba stället vill jag lova.

I somras köpte jag 5-kg kartonger med tomater för 50:-, vilken lyx det är att riktigt kunna slösa med (goda) tomater i matlagningen, och att även kunna äta dem som godis mer eller mindre.
Jag hade en stor skål med körsbärstomater i blandade färger, stående framme på bordet, och de tog slut i ett nafs, både Darling och jag gick och nallade där titt som tätt...

När vi hade hus, då odlade vi själv tomater till husbehov, men nu när vi bor i en lägenhet utan balkong, så är det inte lika lätt att göra det, men eftersom sommaren även i år kommer att tillbringas nere på Österlen, så är vårt tomatbehov täckt även i år ;o)

17 kommentarer:

Mildamakter sa...

ellis: Mmm, visst ÄR det gott...

dixi sa...

Jag vet precis var du menar;)
och gott är det.

Tack för kramen!

Mildamakter sa...

andromeda: vad kul!...visst är det ett härligt ställe! :o)

Anonym sa...

Käkar också tomater som frukt eller godis... kan inte låta bli.

Och sämre kan man hitta på att stoppa i sig...

Anonym sa...

Tomater är BÄST när dom är egenodlade. Smakar så gudagott. När jag var gravid så åt jag många tomater!!!

Mildamakter sa...

nina och anne-maj: de där små körsbärstomaterna som har fått mogna på planta i solen, de är helt enkelt beroendeframkallande goda. Tänk om det kunde bli sommar nångång, jag börjar bli otålig nu...*ler*

Mildamakter sa...

bambi:vad kul med ett växthus, det skulle jag med vilja ha. Det enda jag saknar från när vi hade stuga är just möjligheterna till att odla, jag hade nästan abstinens efter min kryddträdgård första sommaren vi var "stuglösa".

Det kommer att bli myyyyycket Österlen framöver, när vi börjar åka ner dit till helgerna.
Österlen är paradiset för oss, det bara är så. Det finns så mycket att se, många konsthantverkare är aktiva där (och jag är rent stollig i sånt), massor av restauranger med god mat, trevliga människor, ja jag skulle kunna fortsätta hur länge som helst med att sjunga Österlens lov...

Malin sa...

Mina föräldrar som bor i grannbyn odlar själv.. Gissa hur mycket vi är där och norpar...
Det kan inte ens jämföras med köpta...

Baba sa...

Ååå, jag vill också ha solmogna, egenodlade tomater. Grönsaksdisken nere på ICA var under all kritik idag. Tomaterna var stenhårda och gulgröna, salladen full av bruna ruttna fläckar och gurkan kostade 39,90/kg. Jag köpte en liten ask körsbärstomater för 16,90. Suck!

Mildamakter sa...

svarar malin och baba:

det ÄR en himmelsvid skillnad på köpta och hemodlade grönsaker..tänk bara på känslan att få sticka ner händerna i jorden och plocka upp nypotatis, det är livskvalité det...för mig i alla fall. Milda makter vad jag saknar min trädgård vid sådana tillfällen...

Malin sa...

Nu har jag inga gröna fingrar även om jag har plats för alla de sorters odlingar så jag norpar hej villt av föräldrar och andra om har gåvan....

Mildamakter sa...

malin: alla sätt är ju bra heter det ju, och du får ju förmånen att få smaka på de goda grönsakerna, det är ju det som räknas, om man nu inte vill/kan odla dem själv :o)

Anonym sa...

Du låter som en sann ambassadör för Österlen. Jag har aldirg varit där. Det skulle vara skoj att åka dit med yngsta dottern, Konstnären:-)

Mildamakter sa...

aane-maj: Jag unnar alla människor att få komma till Österlen och få känna på hur det är att vara där. Själen får plats, på något vis :o)

Anonym sa...

Hrm du... nu har du fått mig att börja fundera på att odla egna tomater i sommar.

Den sommar som var låg trädgårdslandet i träda för jag orkade inte med att göra något där. Det enda som frodades var smultronen. De växte över nästan hela landet. Goda smultron. Men nu måste de bort från trädgårdslandet och då måste jag som den växträddare jag är ha en annan plats att härbärgera smultronplantorna. Suck...

Men tomater måste jag prova på att odla själv... för jag ÄLSKAR att käka tomater... solvarma, goda, sörpla... smaska... sörpla den goda saften... mmm...

Mildamakter sa...

nina: jag tycker aspelut att du ska odla tomater,och det finns ju så många både roliga och goda sorter.
Jag gjorde tomat-och löksallad på röda,gula,gröna och svarta tomater tillsammans med rödlök i somras...mmm vad gott det var :o)

Mildamakter sa...

bambi: det har inte hänt något idag, en typisk såsdag :o)