2006-01-15

Bloggetikett?

Jag har funderat lite på det här med bloggande, finns det någon vedertagen etikett hur man "ska" bete sig vad gäller kommentaren på egen och andras bloggar?

När jag upptäckte bloggvärlden så vågade jag knappt lämna några kommentarer, men så småningom tog jag mod till mig och skrev något lite på någon "liten" blogg, jag begrep inte ens att jag kunde komma tillbaka till samma blogg senare för att se om bloggaren hade svarat på mitt inlägg, så korkad var jag!...*ler*

Det tog lång tid innan jag vågade lämna någon kommentar på Lottens och Saras (Hedgehodge) bloggar, och jag väntade mig då apselut inget svar från någon av dem, eftersom jag ju hade blivit klok på att just dessa två damer var väldigt populära och fick många kommentarer, men döm om min förvåning när jag såg att de båda två hade svarat (ja Lotten hade inte kommentarsfunktion på sin blogg utan hon mailande ett svar)...milda makter så glad jag blev för dessa svar.

Heder åt dem båda två!

Jag inser ju givetvis att man inte alltid kan svara alla, men jag försöker alltid svara på kommentarerna på min lilla blogg, jag tycker att det är kul helt enkelt... men så finns det de som verkar välja ut vilka de väljer att svara på, och konstigt nog så är det alltid samma personer som får svar...*ironisk*.

Dessa som jag tänker på just nu, är väl att anse som "halvppulära" (otrevligt ord, men jag hittar inget annat just nu) och jag inser att jag nog inte är hipp eller tillräckligt kul för att få svar på mina kommentarer, och ärligt talat, jag lever lika lyckligt ändå, men jag har tagit bort dem från min lista, och tur är ju att det är frivilligt vilka bloggar man väljer att läsa och kommentera.

Tillbaka till min fråga: finns det några oskrivna regler hur, och om, man ska svara på kommentarer?

37 kommentarer:

Monica med yffen sa...

Precis så har jag känt de senaste dagarna. Jag slutar helt enkelt att kommentera på just de bloggarna, är väl inte tillräckligt "hipp" och jag lägger inte ner mer energi på dem.

Monica med yffen sa...

Ska bli kul att se vad du får för svar på det här med "oskrivna regler". Jag funderar nämligen själv.

Anonym sa...

Känns igen det där med att aldirg får ngn respons på kommentarer hos en del bloggare. Men dom sidorna har jag slutat att läsa. Jag förväntar mig inte svar jämt. Ibland kanske jag bara lämnar en :) som kommentar ...vad svara man på det?

Men vist är det kul att få kommenterare. Och jag svarar alltid på kommentarer. Om den som läser min blogg har tagit sig tid att kommentera vad jag har skrivit, som har stannat till och tänkt ngt om vad jag försökt att förmedla/visa eller vad det nu kan vara så vill jag ge respons och visa att jag har läst kommenterna.

Men ngn oskriven regel? Jag vet inte...men vist är det kul när man går tillbaka och ser att bloggaren har gett respons på det man skrivit :)

Morgondimma sa...

Jag kan bara svara för mej själv, men har någon tagit sig tid att kommentera det jag har skrivit så är det klart att jag svarar, det är väl bara normalt hyfs, säger nån hej till mej på gatan så säger jag hej tillbaka. Det är lite samma sak tycker jag. Och på så sätt får man nya vänner om än bara i bloggland, vilket inte är så bara iofs.

Klimakteriehäxan sa...

Om det finns regler så kan jag inte dom. Det är ju urkul att få kommentarer, fast det handlar ofta om tid när det gäller att svara på dom.
Men du har väl rätt, jag ska försöka skärpa mig! Även om långt från alla kommentarer "kräver" en reaktion.

Mildamakter sa...

monica: jag har gått och småtänkt på det här länge nu, och kände att jag var tvungen att fråga, dels beroende på att jag är såpass ny här i blogglandet och dels för att jag verkligen vill veta vad som gäller, skrivet eller oskrivet :o)

mocca: ja hur svarar man på en smiley?...inte lätt, inte lätt...*ler*.
Nej det är väl inte så jag menar heller, men om jag har tex kommenterat 3-4 inlägg hos någon, och konsekvent inte fått svar, så börjar i alla fall jag undra lite...f ö håller jag med dig *apselut*

morgondimma: det är precis så jag menar, vanligt folkvett måste ju fungera även i bloggland... ;o)

Mildamakter sa...

klimakteriehäxan: du tillhör ju verkligen dom som svarar på kommentarerna...vilket faktiskt alla mina favoriter gör (hmm, kan detta ha något samband månne...*s*), och visst har du rätt i att alla kommentarer inte behöver ett svar, många gånger kan det räcka bara med en smiley, om man känner varandra, tycker jag...

Det är mer det här att konsekvent bli ignorerad jag menade...

dixi sa...

Oskrivna regler?
Nä det hoppas jag inte, men ibland kan jag känna att jag inkräcktar på någon annas liv,och kanske sparar kommentarer till ett annat tillfälle. Dumt kanske?
Men själv tycker jag det är kul att få repons, och det ger du mig verkligen, Tack!

Mildamakter sa...

andromeda: apselut inget att tacka för, jag har fått många nya tankar när jag läst din blogg, och ofta går jag efteråt och smågrunnar på det du skrivit, och det är det som gör det så roligt och spännande att resa omkring i bloggland

Anonym sa...

det finns en massa oskrivna regler i bloggvärlden, men dom ska man inte bry sig så mycket om - det är rätt likt Jantelagen ibland tycker jag!

Jag svarar alltid på kommentarer - säger som mocca, om någon läst något hos mig och kommenterar - då svarar jag - det är för mig helt självklart!

Ibland blir det många lika kommentarer - typ: håller med, bra sagt och så - då svarar jag "alla" .

Jag känner mig helt dissad om jag upprepade gånger inte får respons - då går jag till en annan blogg!

Anonym sa...

Vad bra att du tar upp ämnet. Jag har funderat också på det här. Jag var feg att lämna kommentarer, i början när jag lämnade kommentarer kände jag som en "inräktare" men några var vänliga som "bjöd in" och förklarade saker och ting. Jag vill frösöka svara ALLA kommentarer, men det blir svårt ibland. Men om man bloggar, måste man ha tid till kommentarer också.

Mildamakter sa...

sara: ven har (o)skrivit dessa lagar och vem bestämmer vilka de ska vara? och hur ska man som ny bloggare veta vilka de är?

Jag håller nog med dig när det gäller Jantelagen, den är väl utbredd på vissa bloggar verkar det som, men det är ju bara att hoppa över dem.

Men som jag skrev tidigare; jag glömmer aldrig så glad jag blev när du svarade på min första kommentar, det gjorde mycket för mitt (blogg)självförtroende :o)

bambi: hittar du den manualen; var så förbenat vänlig då och skicka ett ex till mig ;o)

ellis: visst 17 spelar tiden in, det tycker jag också, men att hela tiden ignoreras, det är okul tycker jag

anne-maj: skönt att se att det inte bara var jag som har gått och grunnat på detta :o)

Lyckliga Grodan sa...

jag tror som ni säger att man lessnar att läsa och svara om man aldrig får svar.. men jag förväntar mig inte svar alltid.. ibland har jag som bloggare mindre ork att svara själv... så är det bara..

Mildamakter sa...

Lyckliga grodan: jag förväntar mig kanske inte heller svar alltid, men att få svar nån gång är ju alltid kul :o)

Baba sa...

Jag är bara månadsgammal som bloggare, men jag har också förstått att det är vissa som alltid svarar och vissa inte. Själv blir jag så glad när någon ny person har tittat in hos mig, så jag tror att alla känner likadant.

Mildamakter sa...

baba: Jo, du har säkerligen rätt...och visst är det kul när nya bekantskaper dyker upp, man vet ju aldrig vad som kan hända :o)

Viktoria sa...

När jag var alldeles färsk mejlade jag till Anne (Annes Food) och frågade hur man beter sej. Hon svarade tålmodigt och vänligt hur hon brukar göra (trots att hon skulle gifta sej nästa dag, vilket jag missat).

Man blir alltid glad av att bli bekräftad så om nån kommenterar hos mej brukar jag antingen svara på min blogg eller kommentera på den andres.

Mildamakter sa...

Victoria: visst blir man glad av bekräftelse, och framförallt när man är ny i blogglandet, då verkar allt så invecklat och krångligt, och alla andra verkar veta precis vad de gör (och varför de gör det) :o)

Bloggblad sa...

Jag håller med flera av de ovanstående. Jag försöker kommentera, men vissa saker är mer svårsvarade - dessutom förväntar jag mig inte svar själv hos alla - många gånger tjoar jag till hos nån okänd som jag inte ens hittar tillbaka till...
Och ibland skäms jag när jag långt senare ser att jag fått svar. Jag tror inte man ska ta så hårt på det här.
Men - om man känner varandra och munhuggs lite - då är det roligt med svar.
Får jag massor med små korta kommentarer så hinner jag inte lägga så mycket tid på var och en.
Och - du behöver alltså inte svara:) Det här är bara ett svar i mängden på hur jag ser det.

Får jag en avsnäsande kommentar hos nån - eller att nån ALDRIG bemödar sig om att svara, eller besöka mig tillbaka - då slutar jag gå dit. Tänker att jag nog inte är fin nog att besöka den bloggen.

Anonym sa...

Uj, har aldrig sett några regler för hur man ska bete sig mer än vad som anges när man skaffar bloggen.

Orkar inte alltid, hinner inte alltid och har inte alltid några ord att svara med... Dock uppskattar jag varje kommentar jag får.

Har tänkt på att bättra mig vad gäller att svara - men det hjälper inte att bara tänka har jag upptäckt. Orken och tiden måste samverka med tanken.

Men det kommer väl, antar jag.

Anonym sa...

Det här med kommentarer är knepigt tycker jag! Många gånger vill man skriva någonting men vet inte riktigt vad. Önskar att man bara kunde lämna ett fotavtryck så bloggaren vet att man läst inlägget och vill visa det.

Är själv dålig både på att kommentera inlägg och att svara på kommentarer. Ska skärpa mig!! Lovar. Kram

Mildamakter sa...

bloggblad: jag vill svara...*ler*.
Det du skriver i ditt sista stycke, det är precis det jag menade, det är den känslan jag har fått hos några av de semikända bloggarna...men jag lever lika lycktligt ändå har jag kommit på...*ler igen*

nina: men du är ju konsekvent och svarar inte någon (ibland) *ler*, men det är det här med att vissa bloggare väljer ut vissa, som de svarar och ignorerar resten, DET tycker jag inte om...förresten så tycker jag nog att du svarar, närjag nu tänker efter...*ler*

åsa: det var en bra idé, med ett fotavtryck. Visst är det så, att man ibland läser en blogg, men vet inte riktigt hur man ska kommenterar den, men kanske ändå vill visa att man har varit där och tagit del av innehållet ändå...

Miss Piggy sa...

Ahh såå intressant att läsa om, de oskrivna reglerna..*ler*
Jag har nog varit(läs är) likadan som du.. är lite ny i det här med blogandet, men jag upptäcker ju mer o mer för var dag som går..
Att jag kan skriva kommentarer var jag vill..
Jassåå... Det finns populära bloggare med?! Det hade jag ingen aning om!
Tycker om att läsa på din iaf!

Mildamakter sa...

amiable: välkommen till mig och min blogg :o)

Med populära bloggar menade jag välbesökta, det finns dom som har hundratals besökare/dag...har jag hört.
En liten blogg kan jag vara väldigt populär, även om det inte är så många som läser den...

Vad glad jag blev att höra att du tycker om att läsa här, då hoppas jag att du kommer tillbaka ;o)

Miss Piggy sa...

Har precis gjort det..*ler* ;)

Mildamakter sa...

amiable: du är så välkommen sååå..*ler*

Farsan_Baloo sa...

Jag vet inte. Känns som att man bör vara försiktig med att låte verkliga livets regler om gott uppförande gälla på Internet. Lite av vitsen med hela bloggandet tycker jag är att det inte finns några måsten. Att man faktiskt både får skriva och läsa precis vad man vill.

Men, det innebär ju inte att man inte får vara trevlig mot folk.

Det är valfritt helt enkelt. Är man här för att få kompisar gör man bäst i att vara en juste medmänniska. Vill man bara snikläsa vad andra skriver tycker jag att det är ok också.

Nu vet jag att många inte gör denna skillnad mellan verklighet och cybervärld. Det är inte meningen att trampa er på tårna, men för mig är nätet bara "på låtsas"

Farsan_Baloo sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Mildamakter sa...

farsan baloo: jag tycker nog att man ska uppföra sig som folk, oavsett var man befinner sig, och det är inte alltid jag lämnar kommentarer efter mig på de bloggar jag tittar in på...men om jag lämnat kommentarer några gånger, och dessa konsekvent negligeras, DET är jag inte helt förtjust i...faktiskt...även om jag förvisso lever ett bra liv utan dessa saknade kommentarer ;o)

Anonym sa...

Hrm... det blir inte att jag svarar alla... ibland saknas ord och ork och ibland finns inget svar.

Och jag kom till mitt bloggeri med tanken att köra mitt eget rejs, det är ju en egoblogg jag har. Plötsligt började folk lägga märke till mig och då måste jag ju tänka om och till sist börja svara.

Och vilka som hör till populära bloggar har jag ingen aning om... och bryr mig inte speciellt heller... sådan är jag. Ser mer till hur personerna verkar vara än till om de är populära. Så till sist tror jag att var och en får göra som de finner rätt...

Mildamakter sa...

nina: absolut! *ler*

MB sa...

Jag tror att det beror mkt på hur man skriver.....jag vet många bloggare som har kommentarsfunktion men inga kommentarer just för att de inte skriver i en dialogform...sedan är vissa kommentarer svåra att svara på just därför att de är många gånger ett konstaterande...och inte en vidareutveckling av det man skrivit eller funderat över....men att nonchalera ngn som lämnar upprepade kommentarer är dålig stil...det är en form av dissning....sedan tror jag att det är olika regler för olika typer av bloggar...så det finns nog inte en manual, utan rätt många...precis som ute i verkliga livet beroende på vem man umgås med....men för egen del så struntar jag i vad man bör och inte bör, utan går på vad som känns rätt....

Mildamakter sa...

Malenadro: att gå på sin magkänsla är nog det bästa, plus att använda vanligt folkvett, att bemöta andra som man själv vill bli bemött :o)

Elisabet. sa...

Hittar hit via malin och läser dina funderingar.
Vad tänker jag själv?
Jag försöker att alltid svara på kommentarer, men ibland känns det nästan fånigt .., det blir som att man svarar samma sak om och om igen. Kanske skulle man vänta tills kvällen och skriva en enda kommentar till alla?
Jag läser kanske tio bloggar per dag; mer orkar jag inte, sen skummar jag tidningar och annat. Inte ett dugg bryr jag mig i om nån är särskilt populär, vad det nu innebär. Jag går aldrig efter Bloggtoppen.
Man läser väl där man känner sig hemma .., där man tycker att personkemin stämmer och att man har nåt man vill säga.
Och ofta är det väl inte nåt viktigt heller .., jag ser det nog mer som om man sitter runt ett bord och nickar lite så där så man visar att man har hört.
Bloggar HELT utan kommentatorsfunktion slutar jag att besöka. Det känns som envägskommunikation.

Mildamakter sa...

elisabeth: ja, det var ett bra förslag, att vänta lite med att kommentera kommentarerna...fast - jag är ju så nyfiken så jag kan inte låta bli att kolla dem under dagen, och då svarar ju direkt...hmmm får nog fundera lite mer ;o)

Anonym sa...

Jag har skrivit om samma sak på min blogg. Även om jag känner mig som en institution efter att ha bloggat sen i juni :)

Just dom "populära" bloggare som konsekvent svarar på andra kommentarer men inte på mina provocerar mig lite.
Det är ohyfsat!

Att missa en kommentar ibland är ju självklart. Man hinner inte. Glömmer ibland. Hittar inga ord.

Men några bloggare, som skriver så otroligt bra, men inte behagar svara är jag lite småsur på.

Ibland slutar jag att läsa. Men så tänker jag att fan också...
Nu ska jag få er att kommentera mina kommentarer.

Jaja! Man blir besatt ibland!
/D

Mildamakter sa...

darkangel: besatt var ordet ja ;o)