2005-12-22

Funderingar

+ 3 grader och solsken, nog får man julstämning alltid...*not*...har i alla fall fått på mig ett ansikte och tänkte (mot bättre vetande) ge mig upp i kaoset i stan och se om jag kan få tag på några extra julklappar.

Det är ingen panik om jag inte hittar något, för vi är egentligen klara med julklapparna.

En sak som jag har gått och tänkt på:

Om julen skulle s a s komma till Sverige i år, som en ny högtid...typ Halloweenfirandet, hade vi tagit den till oss och betett oss likadant?

Jag tror ärligt talat inte det, vem man än pratar med, så säger alla likadant, de vill inte ha den här stressen och tvånget som är förknippad med julen.

Väldigt få firar den jul som alla har som idealmall, kärnfamiljen som stilla sitter och öppnar sina klappar, medan snön sakta singlar ner utanför fönstret, allt är ro och frid, alla är glada och mår bra.

Ser julen verkligen ut så för oss?

Nop - tror inte det, de flesta stressar som Duracellkaniner innan jul för att hinna med alla dessa mer eller mindre påtvingade "måsten", så när julen väl kommer är man som en dåligt urvriden trasa, och bara längtar till att eländet ska ta slut och att vardagen ska ta vid.
Många måste dessutom åka mellan olika julfiranden och tillbringar hela julafton i bilen...

Varför låter vi det bli så här -nån som vet?
Varför vågar vi inte säga ifrån??

4 kommentarer:

Malin sa...

Ja du har så rätt så.. den där julen man ser på TV där allt är rosenrött... Var hittar man den.. Jo kanske om man inte har en man inte har en hög ungar som skiter i vilken dag det är bara dom får julklappar och är spända som fiolsträngar tills dom kollat paketen...
SNÖ?????? Vad är det????

Anonym sa...

Hehe...jo jag stressar men det jag inte hinner får vara. Har nyss börjat packa för att resa till Lappland. Ska fira jul "hemma" hos lillsysster och hennes familj.

Ta det lugnt nu....ska jag säga...

Kram Gerd

Anonym sa...

Så sant så sant...var är julstämningen, lugnet framför brasan? snön som dalar ned?

Julen känns mest som en massa måsten ;(

Inga småbarn finns i släkten heller just nu, så inte ens tomten har vägarna förbi längre ;(
Nu åker kassarna fram och så byter vi julklappar på fem minuter ;(

hå hå ja ja

/M

dixi sa...

Vi är ett klagande folk, så det är därför inget händer.