2006-02-05

Quinoa

Igår (lördag) skrev jag ett inlägg här, som är puts väck borta idag.

Vilken tur att det inte var något av större litterärt värde då...jag har läst att fler bloggare råkade ut för samma sak igår, så det var väl något fel som var trasigt kan jag tro.

Nåväl, jag skrev bl a om quinoa, och Kimmie frågade vad detta är för något.

På paketet står följande:

"Quinoa är ett baslivsmedel i Sydamerika och har uppmärksammats tack vare sitt hälsosamma näringsinnehåll. Quinoa har omättade fettsyror, bra proeeinsammansättning och lågt
GI (ca 34).Dessutom är quinoa enkelt att tillaga och fantastiskt gott.

Det finns både röd och vit quinoa. Den röda quinoan används på precis samma sätt som den vita men är maffigare i konsitstensen och en fröjd för ögat med sin fina färg."

Det är Druvan som har tillverkat den quinoa vi köpte, och den säljs på Coop.

Vad tyckte vi då om det här quinoa?

Tja - vi åt den i en sallad och det var ganske mesigt, tyckte vi.
Det påminner väldigt mycket om sådana där små irriterade frön som brukar vara på franskbrödbullar (sesamfrön?), som rullar av och sprider sig över hela bordet och golvet, ingen större hit för vår del alltså.

Jag kommer nog att åtgergå till att ha bulgur eller couscous i sallader, men jag ska apselut prova Ilvas recept på chokladkaka med kardemumma och quinoa innna jag slänger paketen :o)

12 kommentarer:

Malin sa...

Vad du är kulturel med mat.. Jag är en fegis på att prova konstiga saker..

Mildamakter sa...

malin: var inte det...prova!
Det värsta som kan hända är ju att det blir oätligt och att man får köpa en pizza istället (och hur läbbigt är inte DET?)...*ler*

Malin sa...

Hehe..
Jo jag provar vissa saker men det måste se gott ut i ögonen...

Anonym sa...

Bra med bön-recesion, då slipper jag köpa den:-)

Mildamakter sa...

Anne-Maj: det är inga bönor, det är små frön, ungefär så stora som sesamfrön, de som är på bullar

Anonym sa...

OK, tänker om!

Baba sa...

Jag läste det där andra inlägget...ifall du tvivlar på dess existens :)

Har inte provat quinoa än trots att det är GI. Men jag har hemma. Får prova och ge dig mitt omdöme.

Mildamakter sa...

baba: nej jag tvivlar inte på det, jag såg det ju, men bloggspot har av någon anledning raderat det...
Det ska bli spännande att höra vad du tycker om quinoa... :o)

dixi sa...

ahha ,var det ditt inlägg?

Som jag undrade var det kom i från!!!
*skrattar och skojar*

Klimakteriehäxan sa...

Testa dinkel också! Godare än quinoa, tycker jag. Men nyttigt. Finns i hälsokostaffärer bl a. Kan användas i sallader eller i st f eller blandat med vanligt riz, t ex.

Klimakteriehäxan sa...

vanligt riS
alltså

Mildamakter sa...

klimakteriehäxan: jag har bara bakat med dinkelmjöl, aldrig testat att äta själva kärnan, eller vad man ska kalla det för.
Tack för tipset, jag ska prova det