2006-02-13

Måndag



Måndag morgon...0.6 grader ute, disigt och dimmigt.

Inte mitt favoritväder precis, men det snöar inte, och det är något att vara tacksam för, framför allt när jag cyklade till gymet i morse.

Efter 30 min konditionsträning och 30 min styrketräning var det dags för den bokade massagetiden. Det är så ljuvligt skönt att känna hur alla dessa hårda muskelknutor så sakteligen börjar mjukas upp.

Jag inser nu, att jag de senaste åren har levt med konstant värk i rygg, nacke och axlar, utan att direkt vara medveten om det, men jag känner den stora skillnaden nu, när jag så sakteliga börjar bli medveten om min kropp igen.

Fortfarande har jag problem med att andas ända ner i magen, jag tar mig inte tid till det, men jag jobbar hårt med att försöka lära min kropp, att det är så här vi ska andas framöver.

Om två veckor ska jag börja på Basal Kroppskännedom, och förhoppningsvis så kommer jag där att få lära mig ännu mer om hur min kropp fungerar och hur jag ska förhålla mig till den.

Det är ju inte klokt egentligen, att man kan vara snart 47 år, och fortfarande inte ha kontroll över sin egen kropp, men det är i det stadiet jag befinner mig just nu...men samtidigt är det en spännande resa, att lära känna sig själv och sin kropp...

10 kommentarer:

Mildamakter sa...

camerazz: ja det är ett mirakel, när man tänker närmare efter, och ändå så missköter vi människor våra kroppar så ofta...så dumt ;o)

Anonym sa...

Egentligen är det hemskt att vi ska gå och lära oss känna kroppen igen... det hemska är att vi totalt tappat bort den konsten.

Men tur ändå att möjligheten finns.

Mildamakter sa...

nina: ja, hur man kan glömma hur man andas är ju egentligen inte klokt, men jag känner ju att det är en väsentlig skillnad på hur det känns, när jag andas rätt, så det gäller att jobba på att få det att bli naturligt (igen)

Miss Piggy sa...

*nyfiken*
Vad är 'Basal Kroppskännedom'? Nån kurs?

Mildamakter sa...

pia: ärligt talat så vet jag inte riktigt (än) vad det är, men det ska gå ut på att bl a lära sig andas på rätt sätt, att slappna av och inte spänna musklerna osv.
Det ska i alla fall vara hos en sjukgymnast och utförs i grupp om 6-8 pers, men det är ingen grupp på gång nu, så jag kommer att få göra detta själv tillsammans med sjg.
Jag återkommer med närmare besked när jag har börjat med det :o)

Malin sa...

Kämpa du på det blir bra. Jag har själv lite samma problem men det löser upp sig mer och mer..

dixi sa...

Jag är oerhört imponerad av din prestation.

Mildamakter sa...

andromeda: nää, var inte det...*ler*...jag gör ju inte så mycket, jag lyssnar på vad andra säger åt mig att göra, och så gör jag det.
Allvarligt talat: det är faktiskt mycket spännande och givande att lära känna sig själv, det kunde jag aldrig tro, men så är det ...

Anonym sa...

Men lilla gumman... var är du? Idag är det tisdag och din blogg går efter...

Hoppas du har det härligt på Alla Hjärtans Dag!

Mildamakter sa...

nina: ja vad 17...livet IRL satte igång så tidigt idag att jag inte hann med bloggen, men det tänker jag då ta igen nu...*leeer*
Önskar dig och dina ludna vänner detsamma ;o)