2006-02-20

Mp3-spelare

Lika bra att erkänna först som sist: jag är en total teknisk analfabet.
Det bara är så och jag har accepterat det vid det här laget.

Jag avskyr att läsa manualer, saker och ting ska fungera precis som jag har tänkt mig bara jag sätter kontakten i väggen, och sen ska det inte vara mer med det.

Som alla vet, så fungerar det ju inte så i vårt datoriserade och tekniska samhälle, så understundom så blir jag tvungen att lära mig något nytt, men det sker myyyycket motvilligt, det ska villigt erkännas.

När vi har skaffat något nytt i teknikväg här i hushållet så är det Darling som får fatta kärlek till installationer och det är han som får läsa manualer och berätta för mig hur det fungerar, men när det väl är gjort så brukar jag kunna klara av att hantera familjens nykomling.

Nu har jag emellertid så smått börjat att fundera på att skaffa mig en tocken däringa mp3-spelare, det hade inte varit så dumt att ha en sån när jag står och går km efter km på löpbandet på gymet tex, och jag har så smått börjat kolla annonser på sådana där mojänger...määäään (jag har väl sett Let´s dance så jag vet hur ett "määäään" ska låta *s*) jag blev ju kvickt klok på att det inte bara var att gå in i en affär och säga att jag ska ha en mp3-spelare. Det finns ju en uppsjö av dem.

* Jag vill ha en spelare som man kan lyssna på musik i
* Jag vill ha en spelare som man kan lyssna på böcker och radio i (för det kan man väl???)
* Jag vill inte titta på bilder eller filmsnuttar i den

Frågor: (det är bättre att göra bort sig här än att stå i en affär och göra det *s*)

1. Har förstått att iPod används av många. Måste man då ha en Mac för att ladda in musik i den, eller fungerar det med en vanlig PC?

2. Kan man ladda ner böcker från nätet i mp3-format?

3. Är jag rent ute och cyklar när jag säger att för inte alltför länge sen, så pratades om på tv att det inrättas något nytt på radion där man kunde ladda ner radioprogram. Är det någon som vet mer om detta?

4. Tips på mp3-spelare tack...*ler*

Uppdatering: jag har hittat podradio på svt.se...kunde ju tänkt så långt själv innan jag skrev om det *rodnar skamset* :oD

9 kommentarer:

Malin sa...

Kom inte och snacka med mig om oteknisk.. jag fattar inte hälften av dina frågor..

Bloggblad sa...

Jag har köpt en. Med röstinspelning + radio (som inte blir superbra ljud om mottagningen är halvdan)+ inspelning av cd-skivor + böcker.
Inspelning av tal blir inte superfin, men jag behöver sånt ibland för min hobby, minidiscen som jag har till det är i stället perfekt ljud i.
Men - det bästa är att det är jättelätt (enligt min datamake) att ladda ner - jag läser in bok-cd eller vanlig och för över det och kan lyssna.
De sa på bibblan att ibland är första cd-n skyddad, då får man lyssna av den på vanlig och läsa över de andra.

Mitt tips: Strunta i radio + inspelning. Då kan du få en billigare. Min kostade 995:- Inte så farligt dyr ändå. Ljudet från skivorna är suveränt!

(Men jag klarade inte manualen själv - fast det var lätt att lära sig hantera de pyttiga knapparna sen)

dixi sa...

ehh,mp vad?.
NP Möller känner jag till*s*

Mildamakter sa...

malin: välkommen i gänget. Skönt att höra att jag inte är ensam om att vara tekniskt inkontinent ;o)

bloggblad: TACK! Det var precis sånt här jag ville höra. Jag VISSTE att jag hade läst på någon av "mina" bloggar om någon som precis hade köpt en spelare, men jag kom inte ihåg vem det var.
Vad är det för spelare du har? *nyfiken*

andromeda: *asg*...du får hjärtans gärna vara med i malin och min otekniska förening :oD

Anonym sa...

Det låter som att du i huvudsak vill ha en MP3 som har mkt minne...tänkte på böcker mm.
Satsa på en med ett stort minne. Min är på 250 mb och jag ångrar att jag inte köpte en med större minne.

Sen är det ju en smaksak om man vill ha radio i spelaren, men jag tycker att det är ett ganska skönt sätt att inte lyssna på samma musik hela tiden, eller när jag är trött på musik och bara vill höra lite lågmält prat i bakgrunden ist. Eller om det har "hänt" ngt så kan man hålla sig lite uppdaterad. (obs det där sista är säkert en yrkesskada)

Dom flesta "större" internetbokhandlarna har böcker som du kan ladda ner i MP3 format :)

Lycka till!

Anonym sa...

Jag har en enkel som jag sätter in i datorns usb och tankar över musiken till... lätt som en plätt.

De övriga känner jag inte till...

Mildamakter sa...

mocca: mycket minne, ska tänka på det...huvva, det här kommer att ta tid, det inser jag...eller så hinner jag glömma att jag vill ha en sådan mackapär ;o)

nina: *me like plätt som en lätt* ;o)

Bambi sa...

Tips kan du tyvärr inte få av mig hellre :-) Finns i huset i enklare variant, så vi ska slippa bli galna, när ngn vill lyssna på samma låt 5011 ggr...

Och det är allt jag vet! :-)

Mildamakter sa...

monica: den kan knappt jag heller sköta, så du är inte ensam ;o)

bambi: jag får helt enkelt ge mig ut i affärerna och erkänna min okunskap, det är inte mer med det ;o)