2006-03-22

Meditation II



Jag har fått frågor om meditation och jag ska försöka svara på vad meditationen har betytt för mig.

Jag kom först i kontakt med meditation i nian, jag valde TM (transcendental meditation) som fritt valt arbete, mycket för att det lät häftigt och för att det inte var så ansträngande, jag var tämligen lat redan då...*ler*

TM går ut på att man får ett mantra, ett ljud, som man upprepar tyst för sig själv, samtidigt som man andas lugnt och stilla. Efter ett tag så djupnar andningen mer och det känns ungefär som om man sover, trots att man är medveten om vad som händer runt omkring en.

Nåväl, jag lärde mig TM på den där kursen, och jag praktiserade det väl veckorna efter, men sen brukade jag inte allvar, det gick längre och längre mellan gångerna och till slut så upphörde jag att meditera ö h t.

När jag drog på mig den senaste utmattningsdeppen, så kom jag plötsligt på att jag kanske skulle testa att meditera, för jag kom ihåg hur bra jag mådde av det och vilken energi det hade gett mig. Jag trodde inte att jag skulle komma ihåg hur man gjorde, men det var som det är att cykla eller simma, har man en gång lärt sig det så sitter det i ryggmärgen.

Jag fick trots detta inte "till det" ordentligt, hade svårt att koncentrera mig, och detta nämnde jag för min psykolog under en terapi. Han tyckte att det var jättebra att jag mediterade och föreslog att jag skulle prova med andningsmeditation istället. Det går ut på att man sitter eller ligger bekvämt och koncenterar sig på sin andning. Tankar som dyker upp i huvudet ska man bara låta glida igenom, ungefär som sommarmoln på himlen, hela tiden ska tankarna vara koncentrerade på inandning - utandning...inandning - utandning.

Jag tyckte att även detta var svårt till en början, men jag märkte att för varje gång jag testade, så blev det lättare och lättare att hitta rätt och till slut blev meditationen ett för mig, bra verktyg, att få min stressade hjärna att stanna upp och hämta ro och kraft. I början av sommaren mediterade jag två gånger/dag och jag märkte direkt om jag hade hoppat över en gång. Nu blir det sällan mer än en gång/dag, men det räcker, känns det som.

Det är svårt att förklara vad meditationen ger, men för mig skänker den både ro, kraft och energi, jag mår så ofantligt bra av det. Det tar inte mer än ca 15 minuter, men det är väl investerad tid. Det finns många böcker och CD att köpa om meditation och jag tror att var och en får leta sig fram till just den sorts meditation som passar just den personen.

Det viktigaste är nog att man tar sig tid de första gångerna och inte stressar fram något, det tar tid och det får ta tid, man har igen det många gånger om i slutänden, jag lovar!

7 kommentarer:

Bambi sa...

Nu måste jag få tummen ur nån gång och prova! Har funderat på det jättelänge, men blir som så mycket annat, längre fram... Men nu blev jag lite på g igen...

Anonym sa...

Att börja meditera var nästan det bästa jag gjort... tänk om jag hade missat annonsen om kursen och suttit här utan vetskap om hur skönt och bra det är...

Anonym sa...

Det var intressant läsning. Jag ska ta och undersöka någon som utför kurs i mediation. Här finns det gott om såna ställen.

Anonym sa...

Tack snälla för att du delade med dig. Var väldigt intressant läsning, och vad bra att du har hittat en metod som fungerar för dig!

Malin sa...

Det kan nog va nått för mig som har mycket omkring mig och svårt att slappna av..
Tack för att du så öppet berättar!!!

Bloggblad sa...

Det är ungefär som jag gör när jag ligger i soffan och tittar på molnen som drar förbi, ett flygplan... och andas...
Men om det är riktigt körigt har jag ett mantra som funkar: Jag skiter i allt... (kanske inte så rumsrent, men det hjälper mig faktiskt att släppa på stressen)

Mildamakter sa...

bambi: jag tycker absolut att du ska prova på det om du är nyfiken, det kan ge så mycket

nina: jag förstår precis hur du menar

monica: det var en bra liknelse och ett bra namn. Det säger mycket om vad det handlar om

camerazz: visst är det en härlig känsla :o)

Mocca: ja det fungerar bra för mig. Jag är inte mycket för tabletter, så meditation funkar bättre än medicin för mig när det gäller att tömma skallen och gå ner i varv

malin: prova på det, vem vet - du kanske gillar det du med ;o)

bloggblad: alla sätt är bra utom de dåliga heter det ju...och jag gillar def ditt mantra...*ler*