2006-12-21

Torsdag

Idag tog vi bilen och körde över till Danmark, tillsammans med min bror och svägerska, för att kolla hur julen ser ut där. Vi hade bestämt oss för att köra till Köge, en liten stad ett par mil söder om Köpenhamn eftersom vi alla är lite trötta på Köpenhamn och julträngseln där.

Köge är en jättegullig liten stad med en gammal stadskärna och många underbart fina sneda och vinda hus, och många av dem var pyntade med granris och ljus i alla fönster

Vi strövade omkring i stan, fikade, var inne i några affärer, ja inte killarna förstås, de stod och stampade utanför...*ler*, de enda affärer vi fick med dem in i var ostaffären och bageriet, men dit var de sannerligen inte svårbedda att följa med. Vi är ostälskare alla fyra, så när vi hittade en liten ostaffär inne på en gård, så var det helt enkelt inte tal om att vi skulle gå förbi den, utan vi vände som en man och gick in. Vi köpte italiensk gorgonzola...åhh så gott det är...och en dansk ost som luktar lik med som smakar gudomligt.

Utanför en pryl och pryttelaffär stod en väl paketerad cykel och en rolig skylt


Hela cykeln var täckt med mossa, och hade en adventsljusstake på pakethållaren, en adventscykel kan man väl kalla den för antar jag :o)

Vid det här laget var vi hungriga och uppsökte en krog i hamnen för att få något i våra kurrande magar


Det blev Stjerneskud (reservation för stavningen) och en julöl från det lokala bryggeriet, mums.

Danmark är ett dejligt land...minsann :o)

4 kommentarer:

Linda sa...

Det låter som ni haft en väldigt mysig dag. Bara att få komma ifrån lite så där, det kan göra underverk för en trött själ.

Haha - jag råkade skriva en trött SÄL. Förlåt...
Kram!

Anonym sa...

Låter som en härlig dag!

Anonym sa...

Vad mysigt det ser ut. De där ostarna hade jag gärna provat, jag med :-)

Mildamakter sa...

linda: trött säl är inte helt fel, jag företer vissa likheter med en säl om jag tittar efter riktigt noga...*ler*

mocca:mmm, det var det. J
Jag behöver lite sånt här nu...

marge: Ja du, den där ostaffären var en riktig pärla, dit kommer vi att bege oss nästa gång vi kör till Köge