2006-12-16

Lördag

Grått och regnigt, inte speciellt förvånande, men det gäller ju att gilla läget...lixom.

Vi körde ut och fixad lite ärenden på förmiddagen och jag köpte hem veckans lager av grönkål.

Jag är helt galen i grönkål varje december, vi äter det som sallade nästan varje dag, och när jag av min dietist fick höra hur synnerligen nyttigt det är att äta just grönkål, så var det ännu godare.

Vi har, sedan ett par år, haft en speciell julsallad på julbordet och den går så som smör i solen (om nu en sallad kan göra det).

Första året jag gjorde den, så var det endast en liten skål, och den var avsedd för mig eftersom jag gick på nån diet den julen (och vilken jul gör jag inte det?), men det visade sig att samtliga närvarande tyckte att den var så god, att jag fick ställa mig och göra en rejäl skål till, så att alla blev nöjda.
Nu har det blivit en tradition att julsalladen ska vara med, och i år ska vi fira julen hos svågern och svägerskan, och svågern sa, när vi bestämde att vi skulle vara hos dem, att han kallt räknade med att jag skulle ha salladen med mig...*ler*

Ja - du milde tid, vem kunde tro att Darling och hans bror skulle äta grönkålssallad till jul?, varken jag eller svägerskan,det är då ett som är säkert...*ler*

Är det någon som mot förmodan vill prova på att göra salladen så lyder grundrecepter så här:
(jag hoppar över honungen i dressingen eftersom ingen tycker om honung, men det är ju en smaksak)

ca 250 gr grönkål
½ dl russin
1 apelsin
1 rött äpple
½ dl valnötter

Dressing:
1 msk flytande honung
2 msk pressad citronsaft
3 msk olivolja
3 msk pressad apelsinsaft
salt & peppar

Lägg russinen i ett glas vatten så att de mjuknar. Använd de inre mjuka bladen på grönkålen. Lägg dem i kokhett vatten 1 min och kyl dem sedan snabbt i iskallt vatten och låt dem rinna av.

Skala och filea apelsinen och skär den i tärningar, tärna äpplet och grovhacka valnötterna. Häll av vattnet från russinen.

Rör samman dressingen och smaka av. Blanda salladen och häll dressingen över. Pressa ner salladen med en assiett och låt den stå kallt ett par timmar.Lyft salladen med en gaffel före serveringen.

4 kommentarer:

Linda sa...

Det låter smarrigt!
Men jag har tyvärr förätit mig på russin och jag får ont i magen av äpple, men man kan säkert göra någon variant på den ändå :)
Honungen älskar jag däremot!
Tack för tipset!

Mildamakter sa...

Hoppa över russinen (eller ta...eh...fikon istället) och man kan ha grantaäpplekärnor i st f äpple...eller helt enkelt hoppa över det. Det är fritt val ;o)

Anonym sa...

Återgäldar besöket och passar på att tacka för de snälla orden i min blogg :-)

Grönkål, det har jag inte ätit sen jag var liten..om ens då..*funderar*

mvh Anna

Mildamakter sa...

anna: prova - det är bara sååå gott. Välkommen till min blogg förresten ;o)