2006-12-25

Måndag



Juldagen - en dag att göra ingenting på, ja inte mer än att promenera lite, äta lite julmatsrester och sen få sitta och läsa böcker i lugn och ro.

Darling och jag har de senaste tio åren vägrat att aktivera oss på juldagen.

Det är vår dag och en dag då inte ett enda "måste" finns med. Det har tagit tid för våra anhöriga att begripa detta, och vissa har fortfarande inte lärt sig att vi konsekvent tackar nej till inbjudningar den här dagen, men vi är så otacksamma att vi inte bryr oss...*ler*

Julafton firades hos svågern och svägerskan nere på sydkusten, och för första gången på länge, så var det småbarn med i vårt julfirande. Det var svägerskans systerbarnbarn, 5 och 2 år gamla, och det ligger verkligen mycket i, att julen är barnens högtid. Jag hade alldeles glömt hur uppspelta småttingarna blir innan tomten har kommit och alla pakten blivit utdelade...för att inte tala om vilket formidabelt berg det blir av allt omslagspapper och alla kartonger när allt är uppackat.

Summa sumarum så var det en mysig julafton med god mat, mycket mat och mat i rättan tid :o)

8 kommentarer:

Anonym sa...

Det är outsägligt skönt att inte göra någonting utan bara gnaga lite på skinkresterna. Så klokt av er att värna juldagen som en egen dag utan krav. Men jag är omåttligt förskräckt över att ni SLÄNGER körsbär-i-likör!!! :-)

Mildamakter sa...

lilla tanten: det är det enda man kan ha dem till...*leeer*

Anonym sa...

Tack för titten på min blogg. Blev nyfiken och gick in här för att läsa hos Dig.

Låter klokt att sätta egna gränser för fritiden. Ibland är det svårare än att få till det bra på jobbet.
Ni verkar ha en bra jul o jag önskar en god fortsättning!

Linda sa...

Det är ju så skönt med en sådan dag och så välbehövligt!
Den dagen infaller hos oss idag, på annandagen.
Fast det är klart, jag ska iväg och sjunga ikväll så det stämmer inte riktigt ;)

Anonym sa...

Sunt med en egen dag! God fortsättning!

Bambi sa...

God fortsättning! En sån dag hade vi också igår och det blir repris idag! Härligt!

Anonym sa...

Det är bara sååå skönt med såna dagar efter julafton. Hur det än är, även om man är ganska ojulig så kan julafton vara ganska arbetsam... mat som ska dukas fram och tillbaka... klappar som ska delas ut... barn som ska tröstas... barn som ska sysselsättas i väntan på tomten... barn som vaknar i ottan... Fast jag inga hemmavarande barn har så blev jag dödslut i alla fall ;) Börjar käringen bli gammal, tro? ;)

Mildamakter sa...

inga: jag har mycket svårare att sätta gränser privat än vad jag har att göra det på jobb, men jag jobbar på det :o) Välkommen till min blogg förresten :o)

linda: ja, jag hade behövt ta mig sådana dagar lite oftare än vad jag gör. Annandagen verkar vara en kördag, min svägerska ska sjunga ikväll också :o)

tove: ja, man behöver det ibland. God fortsättning själv, det ska bli spännande att få följa ditt mejeri :o)

bambi: visst ÄR det gött! ;o)

maggisen: inte då - det är ett friskhetstecken kära du ;o)