2005-11-20

Utbränd, vidbränd eller bara...

lite svedd i kanten?
Ja kärt barn har många namn, och inte förrän man själv sitter i sk-ten så vet man vad det är som gäller.

Jag trodde aldrig att jag skulle gå in i den berömda väggen, det gör man ju inte om man har ett jobb man trivs med och faktiskt mer eller mindre ser fram emot att gå till, varje dag...eller?

Jag märkte aldrig att hjulet snurrade fortare och fortare och att jag aldrig hann med, tvärtom, så la jag på ännu ett kol och försökte få ännu mer gjort på den tid jag var på jobb, att jag alltid vaknade vid 3-4 tiden på morgnarna och låg och tänkte på jobb, ja det blev till slut ett normaltillstånd för mig.

Att kroppen konstant värkte tillskrev jag min värk, som hade uppstått efter att jag ...ja inte gick in i väggen, men stod med näsan mot väggen är kanske en rättvis beskrivning, 1999, och det var något som jag fick lära mig att leva med...tyckte och trodde jag.

Då - 1999 - gick jag till läkaren och blev hemskickad med ett recept på "skiter-i-allt-piller" och en sjukskrivning på tre veckor.

När jag gick tillbaka efter den tiden och sa att jag fortfarande inte mådde bra, sa läkaren bara att jag fick vänta tills medicinen börjat verka, sen skulle allt blir så bra, så bra...

Inte blev det det inte, jag åt tabletterna, mådde konstant illa och efter 5 månader slutade jag helt sonika att äta dem, tyckte inte att det var nån mening med att stoppa i sig piller när jag ändå inte mådde bra av dem.

Så rullade livet på, jag fick influensan med påföljande dubbelsidig lunginflammation 2000, och efter det debuterade värken.

Jag gick sent omsider till läkare, som sa att han inte kunde göra mer för mig: "häng dig runt halsen på din företagshälsovård, det är de som ska ta tag i sånt här" fick jag höra...*jättekul - NOT*, men jag gjorde som han sa och kom till företagshälsovården.

Läkaren där sjukskrev mig på halvtid och skrev en remiss till en reumatolog, som hade ca 1 års väntetid.

Efter ca 10 månader blev det min tur att komma till henne och jag blev skickad till ett labb för att ta en massa prover.
Det konstaterades att jag har artrit (reumatism) och jag blev återigen sjukskriven 50%.

Efter ett år eller så, så hörde Fk av sig och ville att jag skulle ha sjukersättning i stället och detta tillstyrkte min reumatolog, så jag fick en tidsbegränsan sjukersättning på 2 år.

Under hela min sjukskrivning så hade jag skött min 100% tjänst på 50% tjänstgöring + att jag vikarierade för chefen när han var borta, så långeliga tider skötte jag två heltidstjänster på en halvtids tjänstgöring.

Inte konstigt att kroppen till slut sa ifrån, men jag märkte fortfarande ingenting...att jag inte längre kunde läsa en bok med någon behållning reagerade jag inte på, inte heller att jag hade ett minne som ett såll, allt som sades och som jag inte skrev ner omdelbart försvann från hjärnan nästan direkt, likaså att jag alltid var trött, ja så var livet helt enkelt...

Men sån tur var - så sprang jag på vår personalkonsulent i en korridor, och hon började prata med mig, och insåg direkt att det var något fel som var trasigt och att jag inte mådde bra.

Hon bokade in ett längre samtal med mig och fick mig att inse att jag inte alls mådde bra, hon ordnade ett läkarebesök hos vår företagshälsovård (men hos en annan läkare än den jag varit hos tidigare) och sa dessutom att hon skulle följa med mig dit så att jag inte skulle mörka mitt tillstånd för läkaren.

Väl hos läkaren så bröt jag ihop totalt, höll aldrig på att sluta gråta.
Hon sjukskrev mig i 15 veckor och sa att jag sen skulle komma tillbaka så fick vi se hur läget var då.

Min suveräna personalkonsulent såg till att jag kom till en KBT-psykolog och höll dessutom kontakten med mig kontinuerligt fram till nästa läkarbesök.

Allt detta ligger nu 6 månader bakom mig i tid, jag är sjukskriven på heltid t o m jan-06, och sen är det tänkt att jag ska börja arbetsträna igen.

Det har varit en fruktansvärt jobbig tid, men jag har å andra sidan lärt mig mycket, både om mig själv och om våra vänner...

7 kommentarer:

Malin sa...

Hejar på dig och önskar lycka till!!
Var själv sjukskriven i tre år för ungefär samma. Utbrändhet och ryggvärk. Fick barn och var enligt Fk som lovt arbetsträning helt frisk då jag kunnat vårda mitt barn.... Som om det är samma sak....

Anonym sa...

Hehe *sträcker stolt på sig*....

Nåväl, känner igen dagens inlägg. Kunde vara jag som skrivit texten. Är skjukskriven men börjar jobba halvtid imorgon. Vår hund dog och jag rasade igen. Men nog var det väl själva den om jag inte ska kunna gå på jobbet imorgon och jobba ½tid. Behöver komma ut och få träffa folk.

Jo att starta eget har jag tänkt på länge men nu ska det bli av. Fast det blir nog inte detta år men väl i början av nästa!

Ha det bra!
Kram Gerd

Anonym sa...

Dygnet har bara 24 timmar och det är upp till en själv att prioritera vad som verkligen är viktigt...(kropp och hälsa- A och O) Jag? - jag bara roar mig jag.

Anonym sa...

Vad skönt att du äntligen fick hjälp, men fruktansvärt illa att de skulle behöva ta sån lång tid.

Blir så himla arg...men det vet du nog om du har läst inläggen på min blogg om smärta o bemötande i sjukvården.

Sköt om dig!

Anonym sa...

Jag blir glad att höra att det finns personal som hon som brydde sig om dig, det ser ju inte alltid ut så. Jag har varit sjukskriven ca ett år nu men ingen hör av sig som inte måste från jobbets håll, det är trist.

Precis som du skriver märker amn vilka som är ens riktiga vänner och det är både kul och jobbigt.

En dag i taget, eller hur?

Mildamakter sa...

mocca: ja du, det vill till att man är frisk om man ska bli sjuk :o)
Jag såg på din blogg att du ska få byta läkare - hoppas att det blir bättre den här gången, och din reportageidé lät kanon tycker jag, det är lite av 1,6 miljonersklubben-stuk över det, och det kan man aldrig få för mycket av!

Mildamakter sa...

tant monica: ja ,min personalkonsulent är både guld och diamanter värd, hade jag inte haft henne så vete smen hur det hade gått.
Jag har tänkt mycket på ditt "en dag i taget" och jag ska försöka tänka lite oftare på det :o)