2006-11-26

Söndag

Bestämde mig efter frukost att jag skulle vara duktig och putsa fönsterna, på alla sidor och t o m dela dem. Det har inte blivit gjort på evigheters evigheter och nu kändes det som om behovet var akut.
Alla mina väninnor har lovordat de sk mirakeltrasorna och sagt att det enda man behövde var varmt vatten sen skötte trasorna resten.
Jag tyckte att det lät för bra för att vara sant, och i regel är det väl så här, att låter något för bra för att vara sant, så är det det också.

Nåväl, sagt och gjort, varmt vatten och mirakeltrasa plockades fram och jag satte igång att putsa fönster, hå och hej...
När två rum var klara så tittade solen fram och jag upptäckte att fönsterna såg om möjligt ännu värre ut nu än innan jag började jobba med dem, randiga och eländiga helt enkelt.

Jag svor en ramsa, men eftersom jag inte tycker om att göra något halvdant, så tog jag fram fönsterputs och hushållspapper och satte igång att putsa om dem.
Detta gjorde att fönsterna såg ÄNNU jäkligare ut.

Nu var det krig!

Jag blandade en lut med varmt vatten och YES diskmedel och tog fram fönsterskrapan och gav mig på det förbenade fönstren för tredje gången!

Det blev bättre, men inte bra, så nu står mitt hopp till att solen inte ska lysa förrän fönsterna blivit smutsiga igen, för nu är det slutputsat i den här familjen, åtminstone av mig.

Inte ett fönster till tänker jag fatta kärlek till, åtminstone inte förrän det blir vår och då ringer jag en fönsterputsare...ta det som ett löfte från min sida! ;o)

7 kommentarer:

Lyckliga Grodan sa...

oj oj..
fönster är jobbiga..
en bra sak med den mörka årstiden är att det inte syns om de är smutsiga..

jag har slutat putsa fönster..
det finns andra som är bättre på det..
både härhemma..
och som lever av det..
så det var klokt beslutat av dig..
;)

Maggisen sa...

Du hade inte kramat ur trasan ordentligt om fönstren blev randiga... den ska vara så hårt urkramad att det bara blir små, små droppar kvar.

Mildamakter sa...

grodan: det är väl det jag alltid har sagt; du är en klok kvinna. Jag kommer att göra som du nästan gång det blir aktuellt med fönsterputsning :o)

maggisen: joho, det hade jag visst gjort, men jag tror att det inte räckte med bara vatten för att få bort salthinnan som troligtvis har legat som cement på glaset. Jag gned bara ut smutsen/saltet. Däremot fungerar det jättebra med trasorna till speglar och glasdörrar inomhus :o)

Linda sa...

Här används endast varmt vatten och YES, det brukar bli hur bra som helst.
Jag har fönsterputsare i släkten, som jag inte anlitar, men han har ordentliga doningar som jag har fått ta del av, dvs det är skrapan och gummit på skrapan som a och o.
Men det är så förbaskat tråkigt att putsa fönster så blunda, så slipper du se eländet :)

Mildamakter sa...

lindalotta: det kommer att bli Yes och skrapa för mig framöver...OM jag ska putsa själv vill säga. Jag gillar nog ditt förslag bättre, blunda är jag ganska bra på ;o)

dixi sa...

jag kör gammeldags ,med tidningspapper.
fungerar ypperligt :)

Mildamakter sa...

andromeda: så gör min pappa med, det är kanske värt att testa? ;o)