2008-12-05

Fredag 5/12





Var på det stora hemska varuhuset för att köpa Billy-bokhyllor (och fler värmeljus *s*) och fick syn på detta vid utgången.


Jag har inte sett Toy på evigheters evigheter, så det kändes nästan lite som ett måste att köpa ett paket. Det smakade inte som jag minns att Toy smakade, med det kan bero på att det var sockerfria Toy.


Det är kul med nostalgi, jag berättade för en väninna om mitt nostalgifynd när vi pratade i telefon tidigare i kväll och då kom vi att prata om godis "från förr."


Är det någon som minns gröna Riff?...eller de där 25 öres chokladen med en ko på pappret?...eller det chokladet som var fullt av luftbubblor och alldeles poröst...eller de där hårda snusstängerna som smakade som turkisk peppar?


Vad kommer du ihåg av godiset "från förr?"



.

17 kommentarer:

Linda sa...

Att det tog evigheters evigheter att få en påse blandat...
Man pekade på de små lådorna och skulle ha två av den och tre av den andra och inget salt eller surt...
Bara sött till den här lilla damen :)
Och det är inte så många år sedan heller :)

Annela sa...

Jaaa, gröna Riff kommer jag ihåg. Det fanns rosa och svarta också men de gröna var mina favoriter. Och det lilla chokladet med kon och bubbelchokladet (vad hette det)...Hos Månssons kondis på Kristianstadsgatan vid Folkets Park, där vi bodde, fanns det 1-öresnallar och runda salta 1-öres. Nallarna smakade som Ahlgrens bilar och jag köpte oftast 25 nallar och 25 salta. Tanten i kondiset brukade sucka när man skulle ha det, för det blev mycket räkna, men ibland fanns det färdiga påsar, som de antagligen räknade upp när det var tomt i affären.
Jag tyckte också om Mjölkchoko och Choko (mörk choklad). De kostade 10 öre styck.
TuttiFrutti och Violpastiller var andra favoriter.

Elisabet. sa...

Å, allt jag kommer ihåg finns ännu!
Min bästa kamrat köpte alltid äckliga Violtabletter när vi gick på bio och jag Salta Katten och hon bjöd och jag bjöd och min ask tog slut jättefort, för hon tyckte om båda.

Och Nickel! Bäst var den vita med skära kanter eller som streck!

I högstadiet hade vi en godisbutik tvärs över gatan. Då köpte jag flytande honung i en liten fyrkantig plastförpackning.

Det året hade jag hur många hål som helst i tänderna .-(

Maggisen sa...

*hmmmm...* känner mej lätt åldersstigen här ;)) Salta femöringar (för 5 öre styck...), 2-öreskola, hallonremmar-skoremmar för 1 öre styck... den gamla tuttifrutti-tablettasken för 25 öre... Riff såklart, men då var jag ju redan halvvuxen...

Maggisen sa...

Förresten, jag glömde... bubbelchokladen finns fortfarande, Marabou har en kaka som är sån. Fast den är inte riktigt lika god som den gamla...

Hedgren sa...

Riff! Mmmm... De tillverkades på Willys chokladfabrik i ALstad här utanför stan!
Nickel gammaldagsblandning! Och Trix! Smakade ungefär som Läkerol special. Och en sorts jättestarka tabletter i ask som hette PR minns jag också. Salta tigerhuvuden! Och Bronzol i rör...

Mildamakter sa...

linda: vi köpte ibland en påse blandade ett-öres godis, och det tyckte inte kiosktanten var kul alls ;o)

annela: tror att det hette något i stil med Bros eller något liknande..och Mjölkchoko hade jag alldeles glömt, det var en favorit hos mig med.

elisabet: Nickel hade jag alldeles glömt bort, det brukade jag köpa när vi var på bio bara för att det räckte aningens längre än vanligt godis :o)

maggisen: jaaa, salta och syrliga pengar fanns ju också. Det var gott det! :o)

hedgren: det visste jag inte, men de gröna var helt klart godast...men Trix var inte dumt det heller...eller de bruna Hals
Inte klokt vad man kommer ihåg mycket nu när hjärnan har ställts in på gammalgodis :o)

Monica Hansen sa...

Jag kunde äta upp flera paket med gröna Riff för de var så goda och sen hade jag magknip.. *skrattar*

Kommer ihåg de där tefaten med pulver i som smakade som de var gjorda i papper, och gula hårda karameller med surt bruspulver i...

Ett öres godis som man pekade på från utsidan av en glasdisk och tanten plockade ner i en liten påse åt en..

Nu för tiden ska vi själva plocka i stora påsar från stora lådor med stora skopor och betala per kilo...

Lilla B sa...

Nickel, så klart! De fyrkantiga goda.
Skotte, chokladgodis som jag tyckte smakade otäckt. Femöreskola - segt och gott.

Mildamakter sa...

MNonica: så gjorde jag med,kunde köpa gröna Riff för hela veckopengen ibland :o)

Lilla B: ja Nickel ja, de var riktigt goda, och Skotte var en favorit, mörk choklad med russin i. Finns inte de längre?

Lilla B sa...

Har inte sett Skotte på åratal. Nu måste jag verkligen kolla godishyllorna vid nästa affärsbesök! På span efter barndomen.
Det fanns en chokladask som hette Symfoni också. Små tunna mörka chokladbitar som de äldre med förtjusning mumsade i sig. Jag tyckte de var starka.

Annela sa...

Pigalle var också jättegoda - nougatchoklad med lite crisp i. Och vridna salta lakrits. När jag följde med mamma till Köpenhamn med färjan över för att handla ost, smör och socker fick jag alltid 1 m lakrits - söt lakrits som var 1 m långt och varade hela resan hem.

Du har fått en utmärkelse av mig på min blogg.

Lallis - liv och leverne sa...

Men vad kul att hitta sådan nostalgi:)
Kram L allis

KARLAVAGNEN sa...

Bugg! Bugg tuggummi. Var tog de vägen. Alla dessa underbara smaker... Å Päronsplitt med hästbilder...

Mildamakter sa...

Lilla B; jag har också tänkt kolla godisavdelningen nästa gång jag kommer till affären, även om jag inte kan äta något.

Annela: Pigalle ja, den var jag inte så förtjust i, men jag kommer ihåg att jag tyckte att omslaget var så fint när jag var liten. Det var starkt blått och rosa om jag inte minns fel

Karlavagnen: välkommen till mig och min blogg :o).
Vilka jättelika bubblor det gick att blåsa med Bugg, åtminstone när man precis hade börjat tugga på dem, sen blev de lite hårda. Finns inte Bugg mer?...måste kolla i affären nästa gång :o)

bjorne sa...

Hej hittade din blogg av en ren slump,googlade på riff och då kom den med,håller på med mycket nostalgi i min blogg med,har haft allt från godis till glass från förr,kul det finns någon mer som skriver om det,är du känslig av dig så ska du inte gå in på min blogg,det är en salig blandning,ha en bra dag.

Annapanna sa...

-BROS hette bubbelchokladen.Fanns i både ljus och mörk(som va godast)0ch den som finns nu är inte lika luftig.