2006-04-04

Påskmat



Jag har börjat fundera lite på vilken mat vi ska ha till påsk, och givetvis kommer det att bli mycket sill och lax för vår del, men även lite plockmat som fyllda ägg, räkomelett, marinerad rostbiff, några goda ostar och så öl och snaps givetvis.

Vi kommer att tillbringa påsken i husvagnen och det inskränker ju lite på matlagningsresurserna, men om det blir väder till det så blir det även premiärgrillning, det är jag säker på... *ler*

Nu är jag lite nyfiken på vad ni som ev läser min blogg ska äta till påsk.

Har ni några specialiteter som bara måste finnas med på påskbordet för att det ska kännas att det är påsk, eller äter ni lite vad som helst och bryr er inte om att det är just påsk?...*nyfiken*

8 kommentarer:

Klimakteriehäxan sa...

Jansson frestelse! Tack!
Och kanske lite lammstek dessutom.
Inte för många ägg.

Malin sa...

Ägg och sill..... Annars är det ingen påsk....
Sen har vi ju lamm...

Mildamakter sa...

klimakteriehäxan: ja jisses, lamm har jag ju glömt, det måste vi ju ha med. Tack för påminnelsen :o)

malin: hur kunde jag glömma lamm??

mummlanz: välkommen hit!
Låter gott med potatisgratäng, har du något specialrecept eller??

Bambi sa...

Olika sorters sill, en massa ägg, rökt lax, lammstek (Fast nu tänker jag på Malins lamm :-((

Sen bläddrar jag igenom en massa mattidningar för att hitta ngt nytt, så den marinerade rostbiffen vill jag gärna höra mer om... :-)

Mildamakter sa...

monica: Hmmm barbasill är sill med den där kryddan som bara kan köpas i Göteborg, eller?...och ölkötbullar är en ny bekantskap för mig. Finns det recept på det månne? :o)

Jag försöker också förtränga Malins sötlamm...jag skickar receptet på marinerad rostbiff till dig!

ellis: nämen..inte en endaste sillarumpa ens? ;o)

mummlanz: aha - men då ska jag testa och köra med lite mer vitlök nästa gång jag gör potatisgratäng.
Hör gärna av dig om ni gillar citronsillen, det hade varit kul att veta. Bra recept är ju som glädje, det är roligare att dela den med någon :o)

Mildamakter sa...

monica: mmm, låter RIKTIGT smaskigt, det ska jag testa. Tack snälla för att du delar med dig! :o)

Anonym sa...

Vårat påskbord ser nog ut ungefär som ditt. Massor av inlagd sill, lax, ägg mm. Dock inget lamm, tack o lov för det, tycker inte om lamm, men å andra sidan det finns så mkt annat gott att äta ist.
En och annan snaps slinker nog också ner ;)

Mildamakter sa...

mocca: ja, man måste ju tänka på vätskebalansen, det är inte nyttigt att bli uttorkad ;o)