2006-04-03

Citronsill




Detta, helt oslagbara, recept på citronsill har jag fått av en av de mest generösa människor jag har mött i mitt liv, nämligen Maggisen http://maggisen.blogspot.com/.

Hon delar med sig av sig själv, sina kunskaper och sitt stora hjärta närhelst man behöver henne.
Hade det funnits fler som hon, så hade världen sett bättre ut, det är då ett som är säkert!

Jag fick det här receptet för ett par år sedan, och sen dess, så är det ett stående och obligatoriskt inslag på vårt bord närhelst det vankas sill.

Det är enkelt att göra och är GOTT!

Jag har tänkt göra en stoooor sats till oss till påsk, och sen har jag bestämt mig för att vi ska sitta ute och äta den, tillsammans med citron/chilisnaps till mig och citrusGammeldansk till Darling.

Hoppas att Gud fader (moder?) är välvilligt inställd till detta och att h*n låter solen stråla över Österlen då ;o)


4 urvattnade saltsillfiléer
3 msk dill, finhackad
1 röd lök, skivad

1 bit purjolök
1 lagerblad, smulat

Citronlag:
1 ½ dl vatten
1 ½ dl socker
2 citroner, saften av
citronskal, rivet, lite

Skölj sillfiléerna och skär i bitar tvärs över.
Varva sillen i en skål eller burk med hackad dill, rödlök, purjolök och smulat lagerblad.
Blanda ingredienserna till lagen i en kastrull och koka upp.
Dra kastrullen av plattan och rör om tills sockret har smält.
Blanda i rivet citronskal.
Låt lagen kallna och häll den över sillen.
Ställ kallt ett dygn innan servering.
Dekorera med färska citronskivor
.

10 kommentarer:

Maggisen sa...

Nämen uffanamej... undrar vem hon har blandat ihop mej med nu då... men jag niger rodnande över hela mej och tackar för dom vackra orden.

Anonym sa...

Det vattnas i munnen på mig... Ska ta det till påsken.

Mildamakter sa...

maggisen: det är inga överord, och det veeet du! ;o)

anne-maj: vad kul! Hoppas att du kommer att tycka om det lika mycket som vi gör :o)

Bambi sa...

Det här receptet lånar jag omedelbart, låter såå gott!

Mildamakter sa...

bambi: som du vet, så vet Maggisen vad hon talar om...*ler*, så tro mig, det är är GOTT! :o)

camerazz: gott är bara förnamnet, men nu är ju jag otroligt förtjust i sill *ler*

Anonym sa...

Jag älskar sill, och den här låter supergod. Kanske ska våga mig på att prova och gör lite sill till påsk!

Mildamakter sa...

mocca: det tyckerjag apselut att du ska göra, du kan helt enkelt inte misslyckas med det här receptet...*ler*

Bambi sa...

Milda: Du som har så mycket goda recept, berätta om vad Ni äter för sorts påskmat, behöver ny inspiration!

Mildamakter sa...

bambi: det kommer att bli plockmat, fyllda ägg, sill och lax. Vi är ju i husvagnen och det begränsar matlagningen lite, men blir det väder som blir det premiärgrillning också.
Jag älskar påsken och maten man äter då. Påsken är ju så ofantligt mycket mindre kravlös än vad vad julen är, och det tilltalar mig ofantligt.

Anonym sa...

Letade efter citronsill och hittade detta. Ska nog göra några fileér med ditt recept! Tjingeling!