2006-04-18

Lite bättre...

Har varit hos el dottore idag och fick reda på att det inte alls är gallsten jag har lidit av, det var en reaktion på att jag sedan i februari har tagit en (1) sketen Ibumetin/dag, som fick mig att bli så attans sjuk.

Jag skrev inte igår att jag har gått upp 9 (!) kg i vätska och att jag såg ut som en strandad val, men det är tydligen en icke så ovanlig biverkning att man kan få ödem (jotack, det ska gudarna veta att man kan!) och få ont i magen av dessa tabletter...och jag som var naiv nog att tro att i och med att de var receptfria så var de mer eller mindre ofarliga.

Nu vet jag bättre!

Det är tydligen helt ok att ta en enstaka tablett då och då, men att äta dem regelbundet en längre tid ska man akta sig för...jisses om jag ska akta mig framöver...

Hursomhaver, 4,5 kg av vätskan är borta nu, och nu gäller det att ta nya tag och se till att bli av med resten också...

11 kommentarer:

Anonym sa...

Bra att det inte var gallstenar iaf. Hoppas du snabbt blir bättre!Ta hand om dig nu!
*kram kram*

dixi sa...

Ödem är inget kul!
men håll ut,det blir snart bättre :)

Bambi sa...

Borde det inte stå en varningstext på?? Det gör det ju på så mkt annat.

Anonym sa...

Bra att det inte var gallsten... men bäst hade ju varit om du sluppit allt elände med tabletterna.

Maggisen sa...

Älskade vännen, behöver man ta värktabletter under så lång tid ska man be sin doktor om ett recept så man får nåt som passar! Receptfria mediciner är inte ett dugg ofarligare än många receptbelagda, och dom ska bara tas vid enstaka tillfällen. Kram på sej, syster lilla!

Mildamakter sa...

mocca: ja, gallsten är okul, fast detta var i ärlighetens namn inte helt roligt det heller ;o)

andromeda: nää, jag trodde att skinnet skulle spricka...*ryyyser*

monica: tack för tipset, ska tänka på det nästa gång!

bambi: det finns en varning om det här, men då gäller det ju att man läser bipacksedeln och vem gör det?...inte moi i alla fall ;o)

nina: mmm, nu kommer jag helt klart att vara ännu mer restriktiv med vad jag stoppar i mig än vad jag är idag...

neonglitter: vad kul att se dig igen...*ler glatt*

maggisen: jag fick Iprenen utskrivna av läkare, och hon varnade mig för att det kan ge besvär med gallan, men det var ju försvunnet ur skallen på mig i helgen. Jag trodde ju helt klart att ev biverkningar skulle visa sig ganska omgåeende och inte tre månader efteråt...men NU vet jag ;o)

Batbut sa...

Men så skönt. Ja, inte att Du mått dåligt men att Du fått förklaringen och nu kanske kan bli av med skiten.

Anonym sa...

Oj vilket äventyr som slutade "lyckligt". Man är bara glad att du är på bättringsvägen och redo för beach 06:-)

Mildamakter sa...

batbut: ja, det är skönt att veta vad som orsakade det, och att det inte var en hjärtinfarkt. Gissa om jag kommer att sky allt vad Ibumetin o dyl heter i framtiden :o)

anne-maj: nähä du, redo för beach 06 är jag då rakt inte. Hade jag visat mig på en strand så hade all världens naturorganisationer kommit rusande och trott att jag var en strandad val som behövdes räddas och bevaras för framtiden ;o)

Bloggblad sa...

Jösses! Ibumetin? Det tar jag mot myrkryp i benen om nätterna... kanske inte så bra då...

Mildamakter sa...

bloggblad: mår du bra av det, så är det kanske inte nån fara, men enl min läkare, så bör man inte äta dem mer än kanske 7 dagar, sen ska man göra ett uppehåll på ett par dagar och känna efter om man verkligen behöver tabletterna, men jag utgår ifrån att du och din läkare har dig under kontroll...men märker du att du samlar på dig vätska i kroppen, så ta en paus med tabletterna. Det är verkligen OKUL att känna sig som en sprickfärdig val, jag lovar! :o)