2008-06-07

Lördag 7/6

Jaha - så är vi hemma i Malmö igen. Tänk så fort en semestervecka kan gå...

Hux flux så bestämde vi oss för att vi nog behövde en weekend i Köpenhamn, så vi bokade in oss på ett hotell. När vi kom över bron, så kände vi att vi nog var akut hungriga och att vi dessutom behövde lite ögonfägnad, och var kan man tillfredsställa dessa båda behov bättre om inte i Dragör? Sagt och gjort, vi ställde kosan dit och slog oss ner på glasverandan till...ja, tänk nu om jag hade haft full kontroll på vad stället heter, men det har jag inte. Det ligger hursom helst nere i hamnen, och har legat där sen tidig Hedenhös känns det som. Kanske heter det Strandhotellet?

Nåväl, vi beställde in lunch och något att dricka. Darling körde ju, så det blev en lättöl för hans del och jag nöjde mig med en kall Ramlösa...och kände mig så präktig sååååå....*ler*

När vi hade ätit klart så promenerade vi runt i den gamla delen av Dragör, det är som om man gick omkring bland dockhus, så gulligt och puttenuttigt är det.Det vimlar av blommor och var man än vänder blicken så hittar man något roligt att titta på.


Det började bli varmt, så vi körde vidare in i Köpenhamn och letade rätt på vårt hotell, inget lyxställe precis, men det dög åt oss och låg bra till. Vi hade nämligen bestämt oss för, att vi den här gången inte skulle gå på Ströget som vi alltid annars gör när vi är över i vårt grannland, utan vi skulle upptäcka andra delar av staden...och det har vi gjort.

Hade jag haft med mig min stegräknare så är jag fullt och fast övertygad om, att den hade visat på miiiiinst en triljon steg, för så mycket gick vi...minsann ...även om Darling envisades med att säga att det inte aaaalls var så långt och så mycket som vi hade gått, men det tror jag precis vad jag vill om, så det så! ;o)

Vi fick en karta i receptionen och så satte vi igång. Jag ville gärna till Zoo, där hade jag inte varit sen jag var omkring 5-6 år och det är ju onekligen några år sen...om man säger som så...Dock måste jag nog tillstå, att det var en besvikelse. Visst var det fint, men... Vi var ju på Zoo i Berlin i somras, och det är ett jättefint zoo, så i jämförelse med det, så var Köpenhamns zoo inte mycket att komma med. Jag tyckte att djuren hade lite väl små burar/inhägnader att röra sig i och...ja det var inte så fint som Berlin helt enkelt.

Efter det, så satte vi oss på en buss och åkte in lite mer mot centrum, dock inte till Ströget ;o)


Nu var det mitt på dagen och lindrigt sagt varmt, så vi satte oss på en uteservering i skuggan och tog hand om vätskebalansen. Vi har nämligen hört att det är farligt att bli uttorkade, och det vill man ju absolut inte utsätta sig för ;o). En koll på kartan visade, att vi var nära Botaniska trädgården, och det lät ju svalt och bra, så vi styrde stegen dit...och visst hade vi rätt. Stoooora lummiga träd med bekväma bänkar under att vila trötta och ömma fötter och ryggar och fina blommor att titta på under tiden vi återhämtade krafter. Helt perfekt!!

På söndagen checkade vi ut och styrde kosan hem över bron igen, packade om väskorna och körde sen ner till Österlen där vi har haft en härligt somrig vecka och vi har verkligen vilat ut båda två, vilket var välbehövligt, vi var ganska slitna...och ja, nu är vi hemma igen och det vanliga söndagsnöjet väntar i morgon, dvs tvättstugan...men det är ju som det är med det...*ler*

4 kommentarer:

Linda sa...

Tack för en härlig reseskildring. Vilka dagar ni har haft.
Roligt att göra Köpenhamn på annat vis, det brukar ju bli att man traskar Ströget upp och ner.
Botaniska skulle jag vilja besöka i sommar.

Annela sa...

Dragör är så gulligt. Det var längesedan jag var där nu, men alla små husen med kupade glasrutor och skvallerspeglar och alla stockrosor minns man ju.
Köpenhamn är en härlig stad. Där finns allt vad man än vill göra.

Elisabet. sa...

Ååå, jag har nästan glömt hur vackert det är i Dragör !! Dit måste jag ta mig i sommar!

Mildamakter sa...

linda: ja det har varit skönt att vara ledig, och vi kommer säkerligen att göra om trippen till Köpenhamn. Det gav mersmak :o)

annela: mmm visst är det mysigt där! Det har inte blivit av att vi har kört dit under en lång tid, det var ju så mycket enklare när båtarna gick och man hamnade i Dragör direkt.

elisabet: jag tänkte på dig flera gånger när vi gick omkring i gränderna och jag såg alla fönster ;o)